Quan la Carme es va posar al costat del conductor i li va dir que volia baixar a la parada del passeig Marítim, a tocar de casa seva, i el xòfer li va respondre: “No la entiendo, soy argentino.” Llavors la jubilada li va dir: “Doncs jo sóc catalana, aturi’s siusplau”. Llavors el sud-americà es va ofendre perquè la Carme es negava reiteradament a rebaixar-se i parlar en castellà. Després d’uns intercanvis de paraules, el conductor va optar per saltar-se la parada indicada per la catalana i no es va aturar fins al cap de dues més enllà, deixant, d’aquesta manera, una jubilada de 80 anys a més d’un quilòmetre de distància de casa seva.
Segons ha comentat a Som Notícia la mateixa víctima, en cap cas es va posar al nivell del conductor sud-americà, ja que no va alçar en cap moment la veu, simplement, quan la Carme va baixar li va etzibar: “algun dia l’aprendràs.” La Carme ja ha interposat una denúncia a Política Lingüística i una queixa a l’empresa Plana.








Marc Cros




13/05/2011 a 00:34
És una vergonya, a aquest personatge l’enviaria una temporadeta a l’Afganistan, a primera línia de combat… de totes maneres no tots els argenyins són iguals, jo tinc dues amiguetes argentines que em fan unes coses al llit que flipo, i a més a més parlen català.
13/05/2011 a 13:06
Segur que et costa una bona plata.
15/05/2011 a 11:20
El argentino debe dar gracias a el pais que le da trabajo y comida y respetar a la gente de este Pais que es Catalunya. Si tanto le molesta que vuelva a su tierra.
13/05/2011 a 09:49
Cap atac a Catalunya i als catalans sense resposta.
Ens hem d’organitzar i escarmentar a la xusma catalanofòbica que viu a casa nostra.
15/05/2011 a 14:54
¿Desde cuándo es cataluña un país? es que cuando yo estudiaba era una comunidad autónoma, no creo que hablar español sea rebajarse como dice el texto
15/05/2011 a 16:48
no es que sigui o no sigui un pais el fet es que es un idioma i s’ha de respectar… perque 1 tots el taxistes conductors de autibusos trens de catalunya han de tenir el nivel C de català com qualsevol altre funcionari que treballi a catalunya… i no es rebaixar-se senzillament jo no he de cambiar d’idioma per una persona que no es integrada que no vol integrarse i a sobre li treu lloc de treball a un altre catala… ho sento molt pero no ho trobo be i mes a una persona de 80 anys…
13/05/2011 a 12:03
És lamentable, que a sobre que s’els deixa entrar amb total impunitat a Catalunya, ho agraeixin aixi. Prou immigració!
13/05/2011 a 22:23
… perdona`m, però també sóc estrangera, sóc brasilera, he estudiat el català i el faig servir. Honestament no m`agrada gens quan m`intero daquestes coses perquè causen aquests tipos de comentaris. Ho sento!
15/05/2011 a 11:08
per mi un immigrant es algu que no s’integra… si saps catala, ets = de catalana que jo, siguis del color que siguis
15/05/2011 a 11:17
Tota la raó noia! “WhiteRiot” hem de ser conciens del què diem… Que trobem casos lamentables no és motiu suficient per englobar la imigració ni molt menys. Per cert, felicitats “elaine” per haver-lo estudiat i fer-lo servir.
13/05/2011 a 13:18
Messi Cabró!!!
13/05/2011 a 22:58
Perquè sempre hi ha un individu que aprofita l’ocasió per cridar l’atenció dient la ximpleria de l’any, que trist.
14/05/2011 a 19:15
El Messi és un tontet, mireu el que diu en aquest enllaç
http://www.lacapital.com.ar/contenidos/2009/05/12/noticia_0069.html
14/05/2011 a 19:30
Lee ximpleries les dius tu Cris, la teva passió pel Barça et cega, els moros i els argentins són del més dolent que hi ha, el Messi és pitjor que el conductor de l’autobús.
16/05/2011 a 21:25
Una gilipollez lo q dices… yo tengo 5 años más q Messi y estudié TODO en castellano… no hay q creerse todo lo q uno lee… si lo hiciésemos Mou sería Mártir y Pepe un Santo. Q conste q no es antimadridista este comentario, amo Madrid, como amo Catulunya y amo España.
15/05/2011 a 11:26
Xavier, vas por mal camino si lo dices de verdad, no todos son iguales y menos MESSI a no ser que seas del Real………….
15/05/2011 a 23:17
Clar, al Messi se li perdona tot car és un gran jugador del Barça i multimil.lionari i en canvi el xòfer és un pobre mort de gana. Jo el fotría en mar a tots dos i soc del Barça però abans de res català.
13/05/2011 a 13:40
Jo tinc un company de feina argentí i catalanofòbic que un dia em va manifestar que creu que parlem català per que d’aquesta manera ens sentim més especials o més inteŀligents que la resta. Però com sempre dic hi ha de tot a tot arreu, així que no m’hi amoïno gens, únicament sento llàstima per ell.
15/05/2011 a 19:13
Al teu company es mereix tornar a Argentina amb galera, remant tot sol. Quin imbècil!
13/05/2011 a 13:45
Catalans no són capaços a defensar ells mateixos, que no entenc com és LEGAL a contractar persones que no saben parlar i entendre llengua del país ? Com pot una empresa a servei de públic contractar persones que no saben parlar i entendre el català ?
14/05/2011 a 12:45
Som una colònia espanyola, un país ocupat. No te n’has adonat encara? No? Doncs no cal que et sentis malament, la majaria de catalans, tampoc.
14/05/2011 a 17:49
Perquè quan els catalans van a votar votar partits purament traïdors, que són els que fan les lleis. En el fons, i ho sento per la pobra àvia, tenim el que ens mereixem.
13/05/2011 a 14:27
Sóc jo, o cada dia us torneu més racistes… aquesta plana web a desvariat molt els últims temps, ja no hi tornaré. s’us envà l’olla…
14/05/2011 a 13:03
Per una vegada que aquest web denuncia una cosa correcta ha de sortir l’espanyolista de torn a queixar-se’n (Roger, ens acuses de racistes perquè ens queixem d’un xenòfob anticatalà: ja li val! Poser que t’ho facis mirar).
A mi, en canvi, m’agradaria que Som Notícia fes el seguiment del cas. Dieu que s’ha fet una denúncia a Política Lingüística i una queixa a l’empresa Plana. M’agradarà saber si serà paper mullat o quines conseqüències se’n derivaran. Voldria saber què ha dit l’empresa, si ha fet algun desgreuge a la persona afectada, etc.
17/05/2011 a 00:21
Pel sol fet de no estar d’acord amb els comentaris et converteix en espanyolista? Perqué aleshores jo sóc un feixista ja que no coincideixo gens amb aquesta tendència que anem agafant amb partits com el PP, C’s i PxC que tendeixen a generalitzar i estereotipar els immigrants convertint-los en la font de tots els problemes: atur, delinqüència,…
13/05/2011 a 14:34
Aquest individu que es nega a entendre la llengua del país que l’acull, podria fer el mateix a França amb el francès, o cauria el pes de la llei (se li obriria un expedient laboral i podria perdre la feina). Si la denúncia propera i jo fos el jutge, l’obligaria a rebre classes de català i superar un cert nivell d’examen. O pagar una forta multa. Així, ja no podria dir que entén la llengua del país que li dóna de menjar.
16/05/2011 a 15:28
Aqueix home a França, si fem un exercici d’anàlisi fictícia -perquè no aprovaria mai les proves d’accés sense saber francès-, hauria estat escridassat per tots els passatgers de l’autobús, és molt probable que qualcú li hauria fet una cara nova -el dubte hi és perquè la nacionalitat argentina i el castellà (o bé l’argentí per als blaveros) són recolzades per un Estat- i no cal dir que perdria la feina. Això no és fer volar coloms, som de la Catalunya Nord i a l’Estat francès tota manera de viure diferent de la manera francesa és rebutjada i atacada -i la catalana més que cap altra.
13/05/2011 a 14:53
Fets com aquests només tenen una solució: neteja ètnica.
13/05/2011 a 16:26
Hi ha gent que aprofitant comportaments com el d’aquest xofer que són del tot criticable i que cal denunciar, aprofiten per deixar anar consignes i idees absolutament racistes i fascistes. Agrairia que a la gent de Somnoticia que prengui mesures per intentar evitar aquests comportaments.
13/05/2011 a 21:03
Potser havia d’haver donat més detalls. La neteja ètnica es pot fer de moltes maneres, sense fer soroll, sense escarafalls. De fet, a Catalunya s’estan fent neteja ètnica contra els catalans i ningú se n’adona. En casos com aquests, ningú parla d’enviar-lo a una fossa comuna, simplement d’expulsar-lo del país pel ser un fill de puta i un anticatalà.
14/05/2011 a 13:08
T’equivoques Josep, la queixa d’en Miquel és plenament justificada. Els països civilitzats fan el que Cornellanenc ha explicat. El problema és que nosaltres no ho podrem fer fins que siguem un país sobirà (ara som una colònia expanyola maltractada i espoliada). Per això cal fer costat a Solidaritat (els únics idependentistes conseqüents) i votar-los.
14/05/2011 a 15:33
No tots els inmigrants som aixi, jo fa dos anys que visc a Catalunya i n’estic molt agraida per l’acullida, i em fa molte vergonya aquest tipos de gent, pero la lluita s’ha de fer cada dia parlant català amb aquesta gent que no vol parla-ne. Jo vull una Catalunya lliure!!
13/05/2011 a 17:12
Aquest individu està convençut que viu a la Madre Patria. Pobre home, ignorant i traidor al país que l’acull.
13/05/2011 a 18:24
I tu Roger, t’has tornat retrassat?
13/05/2011 a 20:38
Si arribo a ser al bus li foto un joc d’hòsties
15/05/2011 a 12:45
Doncs a mi em passa a la feina, i els catalans no mouen ni un dit, perquè aquesta realitta ja es considera normal i l’estem acceptant com a tal…
13/05/2011 a 22:17
Quins collons! “Perdoneu, però algú ho havia de dir”!
13/05/2011 a 22:30
I això que té ha veure? Et penses que tots els argentints són iguals?
De totes maneres, penso que aquesta notícia està un pèl exagerada, no dic que no sigui certa ni molt menys, però alguna cosa debia fer la dona perquè el conducto, “S’enfrentes” a ella, ja que, a Salou hi ha moltíssimes persones que parlen català i dubto que amb totes reaccioni així, ja principalment no continuaria treballant…
Per una altre banda, penso que si, que hi ha gent que val més que marxi, perquè ja que nosaltres els acceptem aqui, el mínim que poden fer (almenys fora al carrer, ja que a casa cadascú fa el que vol), s’haurien d’adaptar més a l’espai on viuen i sobretot respectar-lo.
13/05/2011 a 22:31
D’acord les dues preguntes del principi són per en Xavier, que ha dit lo del Messi
13/05/2011 a 22:47
que em diguin on és aquest argentí fill de la gran puta que li fotré un tret al cap
13/05/2011 a 22:48
Bé, en primer lloc saludar als meus companys catalans de lliuta. Tinc 16 anys i sóc S.H.A.R.P. Estic a favor de la llibertat d’expressió i dels drets humans. Però això ho trobo lamentable… Un inmigrant ( com molts d’altres ) que ve al nostre país a treuren’s els llocs de treball (molts treballen en negre), i que encara a sobre es queixa de LA NOSTRE PRÒPIA LLENGUA?! Doncs bé, si és a Catalunya el primer que ha de fer és respectar el català. Que després el parli o no ja és un altre tema. A aquest individu l’haurien de jutjar i fer-lo tornar cap al seu país, això és vergonyós…
Gràcies per llegir-me, salut i Visca Catalunya Lliure!
15/05/2011 a 19:15
Els SHARP feu pena!!!! Sou uns incoherents, però no crec que entenguis aquesta paraula…
15/05/2011 a 20:41
que son els SHARP?
16/05/2011 a 15:50
o el moviment SHARP s’ha desfasat molt en els últims anys o potser tu no saps el que defensen els SHARP’s.
Skins Heads Against the Racial Perjudice, vinga nanu a veure si ets capaç de traduir això.
Burru més que burru!!
17/05/2011 a 00:25
El SHARP és la cosa més tonta que s’ha vist mai. Una contradicció que fa mal a la vista i tot. Va nano, busca’t alguna cosa millor per fer amb la teva vida
13/05/2011 a 23:03
Que el fotin al carrer !!!
13/05/2011 a 23:39
Es lamentable que haguem d’aguantar aquestes coses a casa nostra. Ens diuen a nosaltres que respectem les altres llengues, les altres etnies, etc….. pero ningu ens respecta a nosaltres ni a casa nostra. A mes es x xuleria pura i dura, xq segur que aquet individu va entendre perfectament a aquesta senyora. El que es mes trist es que segurament no li passara res a aquet individu quan es mereix quedar-se sense feina. No ahuriam de permetre que ens xafin d’aquesta manera, mes ma dura x aquets casos. Segur que arriva a ser un noi jove i el conductor no es tan xulo, ningu va dir res a l’autobus???….xq arrivo a estar jo i es lia una bona…….
13/05/2011 a 23:52
Doncs l´altre dia al Corte Ingles una dependenta no em va voler parlar en catala durant una bona estona, i evidentment jo no vaig canviar la llengua per ella, i ella durant uns deu minuts em va atendre en castellà sense inmutar-se, lamentable, al final nomes per aquest fet no hi vaig comparar.
15/05/2011 a 19:17
És el millor que li podies fer… quan n’aprengui ja podràs anar a comprar
14/05/2011 a 00:13
Puta pena.
Independentistas de merda.
Entre la manipulacio d’informació, i que la penya es creu cualsevol chorrada amb l’escusa d’una bandera sense sentit…
Catalunya, és dintre españa, idioma oficial? Castella, ningu esta obligat a saber catala.
Feu pena tots plegats. M’agrada calunya, soc catalanista, pero em comença a fer fàstic viure al vostre costat.
14/05/2011 a 11:54
Quina pena que fots tu, pringat!!!!! Ignorant, desgraciat!!! A veure si t’aprens una mica de lleis mamón. Si et fot fàstic viure entre nosaltres ja pots fotre el camp xoriço!!!! EL CATALÀ ES LA LLENGUA D’AQUESTA TERRA, T’AGRADI O NO T’AGRADI FATXA DE MERDA !!*!!
14/05/2011 a 15:52
Dóncs mira que ho tens fàcil noi, fot el camp, que tampoc et volem
14/05/2011 a 16:12
Catalanista tu?hahaha…ni t’agrada Catalunya ni ets Catalanista.Ets una merda de regionalista de la calanya del cambó que s’embolcallava amb la Senyera mentre financiaba franco,ets dels que es pensen que estimar Catalunya només vol dir posar-se la barretina per ballar sardanes o regalar la rosa per Sant Jordi,però passar la resta del temps agenollat.Catalunya te,ara per ara 2 idiomes oficials:un imposat per les armes,el castellà i el propi,nascut de la Mare Pàtria,la llengua que tots els Catalans de bé han de saber i parlar:el Català.Ningú està obligat a saber Català?i tu dius estimar Catalunya?lluny de mi aquesta pùrria de traïdors angevins que donarien les seves filles i les seves mares a l’invasor a canvi de la tranquilitat d’una cort de porcs.Tú sol t’acabes d’acusar de traïdor i la sang dels herois que dormen el somni dels Justos al Fossar de les Moreres et reclamarà rescabalament.Naleïda sia la teva sang,la teva estirp i el teu nom,gòs dels Anjou,que la pau t’abandoni i que per enlloc on passis siguis escarnit i que la teva vida sigui molt llarga per tal de que els teus ulls es neguin de llàgrimes demanant perdò.
22/05/2011 a 16:51
tu molt català però el “tú” bé que l’has escrit jajaja
15/05/2011 a 11:36
Sabes que te digo, que con todo lo que dices estarias mejor en cualquier pueblo de España. Sobran los que piensan como tú. VISCA CATALUNYA.
15/05/2011 a 11:49
No es per res, però aqui hauriem d’exigir que per treballar es parles el català i el castella. Som un dels poc llocs on no es fa, i sinó mira a Bèlgica per la part flamenca que per rentar plats a un restaurant has de saber el flamenc i no “xapotejar-lo” sinó crec que has de tenir el titul B o C de Flamenc.Aqui hauria de ser igual…
14/05/2011 a 01:03
1º: Tontos, feixistes i covards hi ha a tots els pobles.
2º Un argenti fa aixo, molts catalans xerren en castellá, la llengua dels seus botxins, si, i?
3º Aixo porta a la conclusió que els argentins son anticatalans i els catalans son covards, ni una ni l’altre.
4rt: Miren muchachitos, mientras no tengan huevos para ser independientes, cueste lo que pueda costar, se tendran que comer estos marrones.
Garlic and water, nois.
Molta bravura amb un compatriota imbecil ( com els que hi ha als governs) pero no la mateixa amb Espanya… per aixo, Cataluña continua sent 4 provincies del regne d’Espanya.
ras i curt.
Diego Arcos
661031710
Si algu vol arreglar aquesta controversia amb testosterona, cap problema. Podeu trucar i us donare una tanda.
Pro vinci, en llati, en catala: espai dels vençuts.
14/05/2011 a 04:04
el company Diego Arcos té raó, aquest conductor és un maleducat i punt, no representa als argentins, de fet no es pot representar ni a si mateix
14/05/2011 a 16:16
Per ser tant xulets us vàreum menjar una colla de dictadors…Quin temps fa a les Falcklands?La Testosterona pels que són pobres en neurones.En llatí:nihil stultus quam asinus argentinus.
14/05/2011 a 02:59
El nom del pais D’Argentina,perdoneu però a mi em sona què és gracies als primers colons catalans que hi van donar el nom compost,per “argent”i”tina”(plata i tinaja en catellà)penso que per motius de la parla de l’epoca,l’ordre dels mots els hi van canviar.
14/05/2011 a 13:44
És cert que el nom de l’Argentina és d’origen català, però l’etimologia que proposes és un disbarat, no té cap mena de sentit. Es deriva simplement de la paraula ARGENT (mot que en espanyol no existeix, ja que en diuen “plata”) amb la terminació -ina (femení de -í), que podem trobar en mots com “Josefina”, de “Josep”, “tortosina” de “Tortosa”, etc.
Ah, per cert: mediteu en el que tan encertadament ha escrit en Diego Arcos, a qui voldria retre un tribut d’admiració i agraïment (sobra doncs dir que no tots els argentins són com el xofer de l’empresa Plana). I per qui no sàpiga qui és, aneu aquí: http://blocs.mesvilaweb.cat/bloc/5993
14/05/2011 a 08:28
En realitat la responsabilitat greu és de l’empresa que posa persones al servei de la gent sense estar-ne capacitades. Naturalment el conductor també te la seva de responsabilitat. SOS racisme no crec que sigui anti català però si que té el perill de practicar el bonisme i, per tant, de ser poc crític amb certes coses.
14/05/2011 a 10:58
M’agrada l’opinió del Diego Arcos.
Em dona molta vergonya encara no parlar el catala. Estic en això.
Visca Catalunya!!
Visca Argentina!!
14/05/2011 a 13:08
No cal cercar un conductor argentí, a Sabadell, també passa. Hi ha conductors Xarnegos (ecspanyols) que practiquen aquesta discriminació. Jo m’hi he trobat. No val dirigir-s’hi amb bones maneres, amb educació perquè no puguin dir que ets mala educada. Només perquè et senti parlar/dirigir-se a ell en català, ja és motiu perquè no et deixi baixar a la parada demanada amb antel·lació.
Suposo que si la cosa hagués estat al revés, els grans defensors dels immigrants com són SOS Racisme. ja haurien piulat!
14/05/2011 a 13:51
Noemí, amb tot l’afecte, ANTELACIÓ no s’escriu amb ela geminada. T’ho dic perquè és una errada molt estesa i em fa malícia:
http://dlc.iec.cat/results.asp?txtEntrada=antelaci%F3&operEntrada=0
14/05/2011 a 13:55
Aquests de SOS Racisme veuen tots els racismes menys el que va contra els catalans. Els passa com als d’Amnistia Internacional, que només veuen segons què i fan disbarats com defensar el burca. És el progressisme pastanaga.
Molt bé la Rahola: http://societat.e-noticies.cat/amnistia-internacional-justifica-el-burca-53088.html
14/05/2011 a 14:26
Deportació immediata al seu país. Aquest tipus no es mereix ni viure ni treballar a Catalunya!.
14/05/2011 a 16:36
Todos devemos falar e respeitar o local q vivemos nascemos ou trabalhamos independente do q se faça.soy de BRASIL AQY TANBIEN TENEMOS RACISMO, AS VECES ESTA CAMUFLAO.RESPECTANDO A TODOS Y ALAS ETNIAS TENDRIAMOS UN MUNDO MEJOR…
14/05/2011 a 19:24
La denúncia s’hauria de posar als tribunals.
El problema no és que sigui argentí (entre altres coses perquè caldria saber si realment ho és o si diu que ho és). El problema és que és racista, xenòfob, ignorant i maleducat. I la solució és denunciar sistemàticament qualsevol actituds racista i xenòfoba, no deixar-ne passar ni una. Durant molts anys els catalans hem patit la síndrome del vençut. Sortosament ens l’estem començant a treure de sobre.
14/05/2011 a 19:31
DEPORTACIÖ!!!! i INDEPENDENCIA
14/05/2011 a 19:40
Al titular i a la notícia per què cal remarcar “argentí”? Aporta informació a la notícia? La meva dona és argentina, per la qual cosa mos dos fills tenen doble nacionalitat, i sempre parlem en català amb els nanos. I la meva dona sempre el parla per a les seves relacions al carrer, amb els problemes que li comporta com a la pobra anciana de la notícia. És significatiu que la meva dona sigui argentina per fer això? NO, tampoc; simplement és una persona com cal. Sisplau, més seriositat a l’hora de presentar les notícies, que foten un retuf racista que no ens va bé epr fer país.
15/05/2011 a 10:55
cal remarcar-ho. Tu el compares amb la teva dona i això t’ha despistat. El fet és que un senyor estranger fa el que li sembla enlloc del que li toca. En aquest cas fa valdre la seva llengua per sobre de la pròpia del lloc on és i per el qual treballa. S’ha de limitar a conduir i atendre els usuaris correctament, com diu la normativa del seu lloc de treball.
Així és com volen treure’s els estigmes? T’asseguro que de simpaties no en desperten gens i algú, com ara la teva dona, els ho podria explicar.
I aquest recurs del racisme sí que fa tuf. Segons tu ser argentí és ser d’alguna raça?
14/05/2011 a 20:45
El tema es , on és Sos racisme? Només existeix per dir que els hispanos o Marroquins etc son maltractats, però que li passa a una catalana de 80 anys …on son?
1 Acomiadament del conductor exigible a l empresa, ja no es per la llengua , és per que s ha d esser molt mala persona per escarnir-se amb una persona de 80 anys, çò implica que aquest individu no pot estar cara al públic.
2 Es cert que no tothom es igual…. gràcies a Deu, però es ver, que els españoles americanos son bastant catalanofòbics i …. en fi, jo mai deix de parlar ma llengua i quan fan veure que no entiendo i tal… sempre els hi dic amb español…. traeme alguien mas competente y profesional , tu no eres apto.
salut i independència
15/05/2011 a 10:42
A aquest argentí li fotía una patada al cul que l´enviava al Rio de la Plata de cop. Germans catalans,…fa masses segles que rebem per tot arreu….ja és hora de que responguem !!! //*//
15/05/2011 a 10:44
Cal fer acomiadar aquest individu. Només faltaria!!! No pot estar ocupant un lloc de treball de cara al públic i per descomptat que sigui argentí no és cap problema. El problema és que sigui argentí i no es comporti com un català a Catalunya.
15/05/2011 a 21:00
No l’acomiadarà ningú ja ho veuràs. Catalunya és una colònia espanyola i a Espanya -a la pràctica- només estan reconeguts els drets dels hispanoparlants (ciutadà de primera: el que parla espanyol; ciutadà de segona: el que parla català, gallec, basc o occità). M’agradaria equivocar-me, però ja veuràs com no li passa res.
Pots fer com jo, però: enviar una queixa a l’empresa Plana:
atencio.client@autocarsplana.com
Si et vols estalviar feina, copia la meva lletra:
_____________________________________________________
Bon dia,
És indignant el que li ha passat a una clienta seva de 80 anys:
http://somnoticia.cat/2011/05/12/un-conductor-argenti-no-deixa-baixar-una-dona-de-80-anys-de-lautobus-perque-parlava-catala
Crec que haurien de fer alguna cosa sobre això.
Rebin una atenta salutació
_____________________________________________________
L’única solució és la independència. A mi, els productes etiquetats només en espanyol i portuguès que compro a la botiga m’ho recorden cada dia: l’autonomia que ens cal és la de Portugal, com diu la dita.
15/05/2011 a 11:37
això és una vergonya,una cosa és que no sàpiga català perque no l’ha volgut aprendre, però entendre’l, si treballa en un servei públic l’ha d’entendre.
Si no que se’n torni al seu país.
15/05/2011 a 11:51
Quina pena d’argentí…..encara no s’ha adonat que viu i treballa a una terra que no és la seva…i que l’única manera (si de veritat vol integrar-se) és parlar el català, conviure i entendre a la gent de Catalunya i sobre tot respectar-la. O és que si s’en va a Alemanya, tots els alemanys li parlaran en castellà????
. Si algú em diu: però després el català no et servirà per res en un altre lloc, doncs quan decideixi anar-me hauré de n’apendre el que em toqui i punt.
Que sapigueu que escrui una noia “peruana” que fa 8 anys que viu a Girona i que li falta poc per treure’s el nivell C
15/05/2011 a 12:29
Yo no soy racista pero me lo estoy planteando pues estos incidentes no se pueden tolerar que la gente de fuera nos quieran mandar o a lo peor que nos quieran dan clases de educación y comportamiento, estoy a favor de que toda persona que quiera trabajar en nuestro país o quieran papeles para trabajar en nuestro país sepa el catalán y sino están conformes que regresen a su país aquí no nos hacen falta gente como este conductor de autobús.
I para terminar recordar a esos individuos que sin ellos estariamos mejor
15/05/2011 a 19:10
Llavors, que fas escrivint en castellà?
15/05/2011 a 21:14
hi ha castellans que intenten apendre el catala o estan d’acord en la situacio en la que ens trobem, deixa temps al temps per a tothom
15/05/2011 a 12:43
Però si es que a mi, que sóc professora, els mateixos alumnes ja s’han anat a queixar a direcció perquè quan algún alumne em pregunta alguna cosa en català, jo els hi responc en català. Les classes les dono OBVIAMENT en castellà, però no puc canviar el xip quan algú em pregunta en català, i direcció ja m’ha avisat que si tinc mes queixes em faran fora. Això és a dos centres a l’hospitalet, i també passa a tots els cursos SUBVENCIONATS PER LA GENERALITAT. Siusplau, comenteu aquestes coses també, si voleu em presto per anar-hi amb càmera oculta imostrar aquesta cruel realitat de racisme en contra els catalans!!!!!!
15/05/2011 a 13:32
Si ets de l’Hospitalet, el primer pas és votar Identitat Catalana. http://www.youtube.com/watch?v=d7Egg8pimCw&feature=player_embedded
15/05/2011 a 20:44
El que diu la Lola és indignant. Com és que ningú no se’n fa ressò???
16/05/2011 a 11:26
La gent que està com jo no diu res, perquè no volem perdre la nostra feina. Però insisteixo que el pitjor son els cursos SUBVENCIONATS per la GENERALITAT DE CATALUNYA on SEMPRE hi ha algún alumne que de forma totlament visceral exigeix que la classe es doni en “espanyol”, algún cop que he tantejat el “camp” m’he endut amenaçes i tot, i el pitjor es que després venen els qüestionaris de la generalitat, i si els alumnes no estan contents, treuen la subvenció d’aquell centre, amb lo qual, el centre lo unic que vol és tenir al alumne content, hagi de parlar en castellà o en el que sigui… el tema de les aules és molt greu. I ja dic, que estic disposada a anar-hi amb càmera oculta i mostrar aquesta realitat. Una realitat on als alumnes catalans se li treuen el dret de rebre l’educació en català, i no els castellano-parlants exigeixen inclús amb violència verbal i reaccions agresives que els hi parlis en espanyol. Els immigreants no espanyols ultimament s’estan apuntant també a aquest carro… quan un catalano..-parlant no pot donar classe perquè no pot evitar respondre en català quan un altre alumne li pregunta en català, què es??? inclús he de demanar disculpes quan es queixen. Siusplau, s0′ha de fer quelcom!!!!!!! jo ja voto a partits independentistes quan fa 5 anys paralva més castellà que català, però ja no i sense volta enrere.. mai ningú m’ha obligat parlar en català quan solia parlar castellà, però a la inversa inclús de forma agresiva, i això es molt molt greu!!!!!!
15/05/2011 a 13:58
Quina ràbia sento al veure que hi ha fastigosos com aquest argentí al nostre voltant i quina ràbia sento de no poder fer res perquè deixin de passar aquestes coses. Impotència i ràbia, quina vergonya.
Maleït el dia en que vam acabar formant part d’aquesta merda de país que es diu espanya, el futur és molt negre per nosaltres malhauradament.
15/05/2011 a 20:35
Jordi, votant Solidaritat la independència serà possible. Medita-hi.
15/05/2011 a 14:10
Només amb la independència sabran on son persones com la indicada. Les persones que atenen directa o indirectament a clients o usuaris tenen L’OBLIGACIÓ d’entendre el català. Perquè s’incompleix tan sovint la normativa?… Per què no els hi passa mai res a aquestes persones i als seus responsables?… Aquest senyor no pot seguir portant un autobús.
15/05/2011 a 14:52
Fot vergonya com està redactada la notícia i la majoria dels comentaris. Què és això de “rebaixar-se i parlar castellà”? No se suposa que hem de tenir tolerància, respecte, i que les 2 llengües son oficials? No justifico de cap manera l’actuació del conductor, però tampoc em sembla raonable l’actitud d’aquesta senyora, ni la del responsable d’aquesta notícia pamfletera i irrespectuosa.
Si volem tolerància hem de tenir-la tots, i evitarem conflictes com aquest. I si hi ha que fan l’esforç (jo també soc immigrant i he fet aquest esforç) d’aprendre la nostra llengua, potser hem de raonar i fer l’esforç de tolerar i ajudar a la integració dels nouvinguts que no l’han après.
Torno a repetir, no justifico per res l’actuació del conductor (si és que ha sigut així), però espero que això no sigui un precedent per què comenci una sèrie de ideals xenòfobs dintre de Catalunya, que bastant respectuosa ha sigut fins ara.
15/05/2011 a 20:33
La notícia està perfectament ben redactada, Facu. El problema és que la situació colonial que viu Catalunya fa que calgui explicar algunes coses, especialment als vinguts de fora, ja que les autoritats i els media sotmesos a l’statu quo no fan.
A Catalunya només hi ha una llengua, el català (excepte a la vall d’Aran, tot i que també n’hi ha una, l’occità). Ho tens argumentat aquí:
http://toniteruel.blogspot.com/2008/10/catalunya-no-s-un-pas-bilinge-josep.html
Si l’espanyol és també oficial a Catalunya és perquè som un país ocupat: res -insisteixo, res- no justifica que l’espanyol sigui oficial a Catalunya, per molta gent vinguda d’Espanya que visqui entre nosaltres. Observa que també molts catalans han anat a viure a Espanya i allà no se’ls reconeix cap dret lingüístic, com caldria fer en justa reciprocitat. Tampoc se’ls reconeix cap dret als ciutadans aragonesos de parla catalana, una veritable indignitat (que caldria denunciar a instàncies internacionals), ja que ells no s’han desplaçat d’on sempre han viscut.
En els estats respectuosos amb les nacions que enclouen el problema es pot resoldre de dues maneres: com han fet a Bèlgica o com han fet al Canadà. A Bèlgica, a Flandes és NOMÉS oficial el neenlardès flamenc i a Volònia NOMÉS ho és el francès (i a la capital hi ha doble oficialitat). Al Canadà, en canvi, han optat perquè tant anglès com francès siguin oficials en tot el territori.
Si Espanya fos com cal -tot i que ja sé de sobres que no ho serà mai, per això sóc independentista- optaria per una d’aquestes dues solucions. Mentre no ho faci, per a mi -com, suposo, per a la senyora de l’autobús- parlar espanyol a Catalunya (i resta dels Països Catalans) és rebaixar-me a acatar una imposició intolerable des de qualsevol punt de vista. I és per això que no ho faig mai, llevat del cas que el meu interlocutor m’ho demani explícitament, de forma educada, i em faci saber el motiu pel qual no entén el català (tractar-se d’un turista o d’un nouvingut recent que domina l’espanyol, ja que si no sap ni espanyol ni català és una rucada parlar-li en espanyol).
Espero haver-me sabut fer entendre.
15/05/2011 a 16:36
Penso que bona-part de la culpa de tot aixo la tenen els empresaris que prefereixin llogar els de fora a baix cost abans que els d’aquí.
15/05/2011 a 18:28
Fa dos dies em van trucar al telefon de casa per oferir-me un servei. Al contestar-li en català, que estava de pas un temps a un pis de lloguer, i que per tant no preveia fer-hi cap reforma ni despesa, em van dir que parlés en català. Li vaig preguntar des d’on trucava, si de Catalunya, d’Espanya o algun altre país. En va dir que des de Catalunya. Li vaig dir per què no parlava doncs en català, més si el que pretenia era convencem d’alguna necessitat.Em respongué el típic, que Catalunya és Espanya, i no cal doncs parlar català.Conclusió, donc si vol fer clients haurà de trucar cap a Espanya, perquè es pot trovar que molta gent li parli en català, naturalment !
Crec que si no volem que s’ens pixin a sobre cal que educadament, això sí, mirem de fer valdre la nostra llengua. Sense cap complexe si alguna vegada hem de parlar castellà, o andalús, si és el cas , d’algú que acava d’arribar, no passa res. Però és responsabilitat nostra el valor de la llengua. Atenc publicament a una oficina de l’administració a la feina,i encara que es dirigeixin en castellà els responc en català, i puc afirmar que recupero al menys un 70% de converses al català, d’aquesta manera. Moltes persones m’han agrït aquest fet, ja que si per una pretesa educació parlem en castellà a tot quisqui, ja sigui pel color de la pell, o per les sevs maneres, no estem ajudant gens a que s’integrin, principalment en la llengua, i es tanquin ells mateixos moltes portes.
15/05/2011 a 19:58
Molt bé Jep, tothom hauria de fer com tu (jo ja ho faig).
15/05/2011 a 18:53
Tot aixo no té cap interes, l’únic que fa un article d’aquesta naturaleça es fomentar les distencies entre gent d’aqui i d’alla. Disculpeu el meu catala escrit pero io també soc de fora, m’agrada viure aqui, he fet l’esforç d’estudiar el castella i el catala, integrarme perfectament a la societat catalana i no puc aceptar comentaris com alguns que he llegit abans. Aquest noi argenti es un perfecte inutil i la subnormalitat no te cap nacionalitat.
15/05/2011 a 19:01
Jo el ficava dins el bus i el feia conduir fins a Buenos Aires, amb viatge només d’anada…
15/05/2011 a 19:32
aquesta clase de gent, no té cabuda a catalunya, jo li feia una denuncia i cap al seu pais, que falta gent.
15/05/2011 a 21:10
¿Por que hablar castellano es rebajarse? Yo no tengo inconveniente en hablar catalán.
¿Racismo? Como le dais la vuelta a la tortilla! Quienes son los racistas?
15/05/2011 a 23:36
Mira Abri. La lengua propia de Catalunya es el catalan. Verdad que no puedes vivir en Francia sin hablar Francés? Pues en catalunya o te integras o te vas!
Yo cuando voy a NYC hablo en Inglés, cuando estoy en Paris en francés, si estoy en Madrid en castellano, Pero cuando estoy en Catalunya hablo en catalán, Y no somos los catalanes q teenmos que adaptarnos a los q vienen de fuera. Son los de fuera que tienen que adaptarse a nosotros, es decir hablar catalán.
Catalunya farà un pet! Catalunya serà independent o no serà!
16/05/2011 a 01:51
Ja m’explicaràs perquè li respons en castellà…
Espectacular, tu mateixa has tombat el teu propi argument…
“Y no somos los catalanes q teenmos que adaptarnos a los q vienen de fuera”
16/05/2011 a 00:31
Abri, tot i que subscric plenament el que et diu na Laia, també m’agradaria que llegissis el que he escrit més amunt arran del comentari d’en Facu Díaz, que s’expressava en termes semblants a com ho has fet tu. Potser et serà aclaridor.
17/05/2011 a 20:04
la teva pregunta ,,, sincerament si no ho saps tens un problema i si ho saps i ho questiones , és …. per colonització
16/05/2011 a 11:10
Bueno, bueno!!!
A una info de dos personas que no se entendieron (pues una no es bilingüe), la tildan de racista!!!
Como están las cosas?!
Desde mi humilde punto de vista, las situaciones desventajosas son para sobreponerce y sobre todo para mostrar el civismo tan de moda en estos tiempos y de gran repercucion administrativa!
En el mundo en que vivimos la comunicación y el entendimiento debiera privar sobre todo, mas si uno pretende conseguir algo del otro.
Para compartir el mundo que hay fuera de nuestro hogar, debemos adecuarnos y asimilar que fuera hay distintos a nosotros, si lo pudiéramos ver y asimilar nos enriquecería ampliamente. Pues las culturas, idiomas y personas con las que nos comuniquemos nos harán mucho mas personas!
Saludos y carpe diem!!!
16/05/2011 a 11:37
Segur que a la senyora de 80 anys estarà molt contenta per tenir que apendre d’altres cultures i llengües per tal de que el pròxim cop no la deixin tirada a un kilòmetre de casa seva… estic segura que si et llegeix entendrà que el que ha de fer és fins i tot compartir la seva llar amb aquest bon home argentí i mentre es fuma un canut enmig del camp al voltant del foc, fer-se molt millor persona…
16/05/2011 a 15:36
Skin-Heads Against Racial Prejudice: Són cap-rapats anti-racistes.
16/05/2011 a 15:52
realment tractar SOS Racisme (que pot tenir totes les crítiques que vulguis però titllar-la d’anitcatalana o veig excessiu, és com aquells que veuen feixistes o terroristes per tot arreu.
16/05/2011 a 18:37
Que aquest conductor el fotin al carrer. Per dur unservei a Catanuya hauria de ser imprescincible parlar el català. Llavors a ells els donaran els cursos de català gratis i als catalans que vulguemper exemple tenir el nivell C, ens els donaran, clar que sí, però pagant, evidentment. Som molt burrus…
16/05/2011 a 19:44
És motiu d’una gran indignació. Jo en aquest tio, li posaria una sanció ben forta per falta de respecte a la diferència.
M’agradarà saber si actuaran les dues entitats on ha fet la denúncia: la Direcció General de Política Lingüística i l’empresa d’autocars Plana.
ESPERO QUE AQUESTES DUES ENTITATS ACTUIN AMB CONSEQÜÈNCIA I AMB DIGNITAT, ÉS A DIR, ESPERO LI POSIN UNA BONA SANCIÓ O CÀSTIG EN AQUEST TIO.
16/05/2011 a 20:59
I no es pot saber el número o el nom d’aquest conductor tan amable? No, per a convidar-lo un dia a fer una cafetonet ho dic.
16/05/2011 a 21:19
Perque no li expliqueu el que penseu a l’empresa que es la que li paga el sou a aquest personatge.
client@autocarsplana.com
16/05/2011 a 22:12
Si este personaje hubiera sido español no se liaba tan gorda,será rascismo también lo de vosotros????
17/05/2011 a 00:10
Retorn al seu país ja!! esperem que l’empresa actui en conseqüència i el foti al carrer immediatament!
17/05/2011 a 00:10
el problema es que el senyor ” autocars plana” contracta gent que no sap català. es tant facil com, si no saps català a catalunya ,no tinguis feina.
17/05/2011 a 00:34
creo que es un poco inmaduro al opinar que las latino-americanas solamente servimos para servicios sexuales, pero te equivocas o no es que no has recorrido mucho mundo!!
comparto la respuesta de que Cataluña no es un pais, es una CCAA, y asi como piden respeto para el Catalan, nosotros tambien pedimos respeto para el castellano, y otra cosa, no se quien es menos apto para conducir un autobus, si una persona que no habla catalan o una persona que piensa que para conducir un autbus urbano se necesitan oposiciones. Y si los catalanes son tan educados, a la señora no le costaba nada responderle en catalan, ya que ella si entiende castellano, y seguramente el argentino no entiende catalan
17/05/2011 a 09:36
Catalunya es una nació i un país pero no un estat.
Segons la RAE:
país.
(Del fr. pays).
1. m. Nación, región, provincia o territorio.
17/05/2011 a 09:30
Enhorabuena!!! Salis al menéame http://www.meneame.net/story/conductor-argentino-no-deja-bajar-mujer-80-anos-autobus-perque
Toda la Internet puede disfrutar de vuestros estupendos comentarios, como:
“El argentino debe dar gracias a el pais que le da trabajo y comida y respetar a la gente de este Pais que es Catalunya. Si tanto le molesta que vuelva a su tierra.”
Lo dicho, enhorabuena!!!
17/05/2011 a 10:35
a fregar… si el hombre no habla catalan y la mujer si no es para nada rebajarse el decirselo en castellano.
17/05/2011 a 13:24
En justa compensació pel incident, adjunt una nota de la empresa del servei d’atenció al client que hem contesten.
Bona tarda,
Hem rebut el seu correu electrònic. Per la nostra part ja estem esbrinant els fets, doncs en qualsevol cas, la versió que ens dona el conductor no coincideix amb la que apareix reflectida a la nota rebuda. Es evident que les paraules per determinar que es vol parar a la parada següent no son difícils d’entendre, es diguin en català o en castellà. Per tant, el fet de que no es faci una parada no necessariament te de veure amb un problema idiomàtic, sinó més bé amb una presumpta falta d’atenció del conductor.
Per això, obrirem expedient disciplinari al conductor, per així poder arribar al fons de l’assumpte, ja que es evident que no admetre’m cap falta d’atenció a l’usuari, i menys que es faci menyspreu del nostre idioma.
En qualsevol cas, manifestar que nosaltres mateixos són ja molt sensibles a temes com el que ens ocupa. Perquè arribar fins avui en la defensa del nostre idioma ha costat molt, i no pot perdre’s.
Li asseguro, que ho vigilarem i actuarem, de la mateixa manera que reiteradament recordem als conductors a on estan, i que aquí l’ idioma es el català. Però pensin que tenim prop de quatre-cents conductors, i pot ser que algú no faci el que cal. Però nosaltres, si es el cas, actuarem disciplinàriament sobre el conductor, imposant-li les corresponents sancions.
Atentament
Atenció al client d’Empresa Plana
17/05/2011 a 13:52
si estamos en un pais libre(españa)debemos de hablar libremente en el idioma que queramos,pero tambien hay que respetar a la persona con la que se esta hablando.colleja a los dos
17/05/2011 a 17:07
No, Borja. Clatellot al que no entén la llengua del país on treballa.
I això de país lliure ho deus dir de broma. No? Hi ha uns quants centenars de lleis que imposen l’espanyol a Catalunya, enfront del català (que no s’imposa fora del seu territori). Per què no les deroguen? Molta ignorància (o cinisme?) veig en les teves paraules.
17/05/2011 a 21:03
El que es critica és que treballant en una empresa de servei públic no entengui el català i falti el respecte a una usuària, ell és molt lliure de parlar en castellà, però treballant a Catalunya hauria d’entendre el català.
17/05/2011 a 21:00
El mínim exigible per treballar en una empresa de servei públic és que entenguin la llengua del país, però en aquest cas hi ha la falta de respecte que aquest conductor ha tingut cap a una persona gran. Malgrat la insistència d’aquest conductor a dir que no entén a la Carme, em sembla que entenia perfectament que ella li estava sol·licitant la parada, simplement al·lega el desconeixement de la llengua perquè deu pensar que així pot tapar la falta de respecte cap a la Carme.
18/05/2011 a 10:28
Lo pitjor de tot es que això es el dia a dia a barcelona… es tendria que fer un reportatge, a mi ni la panadera em respon en català, tot i que l’entén i el sap i jo li parlo en català. Un dia parlant amb un altre senyora castellana li va dir que protava 20 anys a catalunya i que no pensava parlar català perquè li feia fàstic. I bueno, per barcelona n’hi ha la tira d’exemples d’aquest tipus, qui vol venir amb mi amb càmera oculta i fer un reportatge REAL sobre el odi dels castellano-parlants vers els catalano-parlants??? a barcelona existeix una CATALANOFÒBIA que impedeix a molts gent poder parlar en el seu propi idioma. Jo m’estic faerrtant i fins i tot m’he tornat independentista quan abans no ho era. Perquè m’han d’imposar a diari parlar castellà??? perquè m’han d’insultar (per exemple, et diuen racista o terrorista) per parlar català????
18/05/2011 a 13:56
Aquest tio s’auria de matar, apart de no parlar català a catalunya fer patir a una senyor tant gran es un fill de puta i prou que sen torni al seu pais.
19/05/2011 a 11:26
Doncs jo sóc fill d’un Argentí amb Nivell C de català aixi que no ens vinguin amb òsties… qui vol pot aprendre el català i qui es curtet no aprén ni el català ni res de res.
21/05/2011 a 21:20
Es una pena que a Salou sésforsin tan per acontentar els aragonesos els castellans am general,tambe que els extrangers es trobin com a casa i en canvi als catalans ens boldrien eliminar .Cada begada ti fan senti mes malament
23/05/2011 a 18:34
Bona tarda, en primer llocs brétos i malt maleducats ni han arreu i els catalans encara que históricament hem estat injustament discriminats de totes les formes possibles, no hem de perdre el nostre taranná de poble acullidor. I soc conscient de la tremenda insjusticia i discriminació que hem sofert i sufrim. Prou pena tenen algunes persones de ser tant ignorants.
23/10/2011 a 09:54
Esperem que la companyia Plana actui en conseqüència. Igual la companyia és d’un sudamericà!ª.
10/02/2012 a 09:17
Qué penseu fer en front a cada agresió a Catalunya? Després sortireu amb l’estelada a les manis… vinga, acció, acció i acció!! El mail per denunciar el cas de racisme anti-català al bus de Salou: atencio.client@autocarsplana.com
11/02/2012 a 19:25
El somni de l’extrema esquerra fet realitat a ses Illes Balears
13/02/2012 a 22:17
Que s’en torni a la Pampa,aquí sobra gent com aquesta gentussa
adeu pibe i no vuelvas huevón maricón
23/02/2012 a 20:58
Fins i tot el Mossèn de Santpedor és sudamericà!!!!!
http://www.sport.es/es/noticias/barca/cura-santpedor-reza-para-que-guardiola-renueve-1442162